Bali & Gili T

17 juni 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Yava achter ons gelaten bereikten we op 29mei het o zo befaamde eiland, Bali. Ons luxe hotel was een verademing vergleken met de crappy hostels waar we eerder zijn verbleven. We hebben daarom ook heerlijk onze tijd genomen om uit te rusten en te genieten van al het mooist dat t eiland ons te bieden had. Zo zijn we als eerste wezen raften op het Telaga waja rivier! Samen met twee Australische meiden (het wemelt op Bali van de australiers) en onze gids 'Jonny', klommen we in ons bootje en begonnen we aan ons nieuwe avontuur. Echter al na een kwartiertje moesten we stoppen omdat er een leeg bootje, ondersteboven, achter ons aankwam knallen. Blijkbaar was het bootje dat vol zat met dikke Britten omgekiept, waardoor ze er allemaal aflagen. Sommigen hadden serieuze wonden door de vele rotsen in het water, maar de meesten waren ongedeerd.

Nadat we de Britten weer op weg hadden geholpen kon het raften pas echt beginnen! Wat was dat gaaf om mee te maken! De velen watervallen onderweg en prachtige rotsen langs de rivier maakten onze beleving nog mooier.

Gelukkig hebben wij het voor elkaar gekregen om zelfs tijdens de 4 meter hoge afdaling op ons bootje te blijven en als koningen aan te komen op onze bestemming. Hoewel Paras op het laatst, door een harde botsing met een rots, er toch bijna aflag.. Gelukkig kon Tim net op tijd zijn sterke benen klem zetten rondom die van haar en haar redden van haar onder- en afgang.

De dagen daarna hebben we veel lopen struinen op de marktjes van Kuta en hebben zelfs 3hele mooie schilderijen gescoord voor in ons huisje. Het viel ons echter op dat zodra de zon onder was alle winkeliers opeens een paar extra producten in de aanbieding hadden. Zo werden we om de paar meter gevraagd of we zin hadden in mushrooms, cocaine, mariuhana of hash en als Paras er even niet bij was werd tim een heel assortiment aan 'Happy' massages aangeboden. Zelfs toen we in een discotheek stonden kon Tim geen seconde alleen gelaten worden. Bij alle 4-5 etages van de club stonden wel een paar hoeren klanten te zoeken. Helaas wordt dit alles alleen aangeboden omdat er vraag naar is.

Verder hebben we ook bijna elke dag ons lekker laten vertroetelen in een van de vele Spa’s dat Bali rijk is. Wat was dat heerlijk zeg!

Onze reis op Bali hebben we afgesloten met een tripje naar Tanah lot. Deze hindu tempel, dat op een rots staat in de branding, kan alleen worden bereikt als het eb is. De prachtige zondondergang en het harde geluid van de golven tegen de rotsen maakten deze plek niet alleen romantisch maar ook magisch.

Op zaterdag 6juni vetrokken we met een fastboat vanaf Bali naar Gili trawangan. Deze bootreis zou aangenaam, mooi en zeer snel moeten zijn maar helaas zaten we in een overvolle ferry, met een kapotte airco, die twee keer zolang over de reis deed als beloofd. Misselijk en bezweet kwamen we dan eindelijk aan op een van de meest interessante plekken die we hebben gezien. Een eiland, vol vrolijke mensen, waar geen autos rijden, geen irritante scooters je proberen in de halen en waar vooral geen stress is! Mensen verplaatsen zich hier of met de fiets of met paard en wagen! Gelukkig was ons hostel dichtbij de haven en hoefden we maar een klein stukje te lopen met onze zware tassen.

De dagen op Gili Trawangan zijn voorbij gevlogen. Op ons tweede dag waren we weer herenigd met Martine en Luc en kon de pret pas echt beginnen. Samen hebben we lekker veel zon gezien, cocktails gedronken, gekaart (Kapuchen, kennen jullie dat?) en gegeten. We hebben zelfs een filmpje gekeken op het strand, terwijl we languit lagen op grote zitzakken en genoten van het afgekoelde weer.

Op de laatste dag van Luc en Martine hebben we fietsen gehuurd en zijn we op zoek gegaan naar de mooiste stranden en de beste plekken om te snorkelen. Fietsend om het hele eiland hebben we genoten van de azuurblauwe zee maar konden niet altijd genieten van het snorkelen. Vooral Paras had moeite met het in en uit lopen van de zee. Door het ontzettend scherpe koraal deed het veel pijn aan onze voeten om hier doorheen te lopen naar de wat diepere delen. We hebben dan ook beide veel wondjes opgelopen waardoor Paras er snel genoeg klaar mee was. Vlak voordat we wilden stoppen met snorkelen trof Tim eindelijk waar hij al die tijd op zoek naar was. Twee schildpadden! Wat een gaaf gezicht en wat een leuk gevoel! Onze snorkelavontuur is zeker nog niet ten einde gekomen. We hopen in de andere landen meer te kunnen zien en te genieten van de onderwaterwereld.

Na een hele lange ‘vakantie-tijd’ hebben we de reis weer opgepakt naar Cambodja. Na 14 uur reizen hebben we eindelijk Phnom Penh bereikt! In onze volgende blog kunnen jullie lezen hoe wij Cambodja hebben ervaren  en hoe we door de bewogen geschidenis van dit mooie land weer met beide voeten op de grond stonden. Blijven jullie ons volgen?

Groetjes,

Parti

1. Jose:
    17 juni 2015
    Wat een superreis tot nu toe Geniet er lekker van en pas goed op jullie zelf! XXX
  2. Kelly & Luuk:
    17 juni 2015
    Lieve Paras en Tim, wat klinkt dat allemaal goed! Heerlijk om jullie avonturen te lezen en een beetje mee te maken. Na de reis maar eens een foto-avondje doen? GENIET SAMEN! X
  3. Dirk:
    17 juni 2015
    Super gaaf hoor.....passen jullie wel op dat er geen gewonden vallen....het verhaal over racten en het scherpe koraal......kan lelijke verwondingen geven. Maar neemt niet weg dat dit avontuur super gaaf is en een onvergetelijke ervaring opleverd. Ik kan niet wachten op bet volgende verhaal......
  4. Alyssa en Edu:
    18 juni 2015
    Wow wat een mooie reis! Jullie zien zoveel. Veel succes en plezier en Cambodja, ben heel benieuwd wat julli nog gaan doen en zien. We horen het graag! Xx
  5. Mama:
    19 juni 2015
    Haai...(hahaha), wat een mooi verhaal weer !
    En wat gaaf dat jullie schildpadden hebben gezien....wauw !
    Jeetje, en super spannend om Cambodja te zien, dat zal wel een heel ander land zijn als Bali, erg arm land denk ik.
    Passen jullie wel goed op ? Laat snel weer wat van jullie horen hé.
    Dikke kus, Mam