Vietnam deel 1

7 juli 2015 - tp. Huế, Vietnam

Op 22 juni kwamen wij aan in het beloofde land, VIETNAM! De vlinders in ons buik vertelden ons dat dit een te gekke tijd zou worden! HCMC ofwel Ho Chi Minh City is waar ons vietnamese avontuur begon.
Dagdromend liepen we de eerste dag over straat tot we bijna voor onze viool werden gereden door 1 van de 7 miljoen scooters die in deze stad rondzoeven. Back to reality!
Met de beide voetjes weer op de grond besloten we een bezoekje te brengen aan het oorlogsmuseum. Dit museum vertelt de kant van de Vietnamezen tijdens de oorlog tegen Amerika. De gruweldaden van het hopeloze Amerikaanse leger werden in meerdere zalen tentoongesteld.

Ondanks dat we de historische gebouwen en de gezellige bazaars erg leuk vonden konden we niet wachten om deze drukke stad te ontvluchten. Een tripje naar de Mekondelta was dan ook een perfecte keuze! De kleine eilandjes die hier liggen zijn enkel te bereiken met smalle roeibootjes. De route die we hebben afgelegd was prachtig en een van de vele hoogtepunten van deze tour. Na de boottocht kwamen we aan bij het kokosnoot eiland! We zagen waar de kokosnoot allemaal wel niet goed voor is maar hetgeen dat de aandacht van deze snoepkontjes het meest trok was de kokos-candy! Een pak van deze hemelse lekkernijen zit nu in Paras d'r backpack, hopelijk overleven ze het zodat jullie het ook kunnen proeven!

Ons tweede uitje vanuit HCMC was naar de Cu Chi tunnels!! Deze ondergrondse tunnels waren van origine zo klein dat ze aangepast moesten worden aan de westerse reuzen. Ondanks deze maatregel komen er nog regelmatig dikke konten in vast te zitten ( lees: Amerikanen).
Na het excessief zweten, zo'n 8 meter onder de grond, mochten we al onze opgekropte frustaties er uit schieten. Letterlijk, met een M16! Uitleg over dit geweer was blijkbaar niet nodig. Heerlijk hoe deze mensen schijt hebben aan veiligheid.
Met de Cu Chi tunnels als afsluiting hebben we afscheid genomen van HCMC en de 'sleeping-bus' gepakt richting Dalat. Onze bedjes, die niet gemaakt zijn voor personen groter dan 1.50m, waren verbazingwekkend comfy.
Dalat, een stadje gelegen in de bergen met hele aangenamen temperaturen (20-25 graden), was een verademing! Hier hebben wij een van de leukste dagen van onze reis mogen meemaken! Naast het abseilen van de hoogste watervallen (25m!), zwemmen in de rivier, glijden van de leukste, door de natuur gemaakte glijbanen en hiken door de jungle mochten we van een cliff afspringen wat maarliefst 11 meter hoog was! De enige manier om dat laatste te doen was door een aanloop te nemen en je te laten gaan. We krijgen nog steeds kriebels in ons buik als we terugdenken aan deze fantastische dag. Parastoe wordt er echter iets vaker aan herinnerd dan haar lief is. Zij, die als enige dame ook van deze gigantische rots af durfde te springen heeft er een gekneusd stuitje aan overgehouden. Ach, je moet er wàt voor over hebben toch?
Na Dalat was het eindelijk tijd voor Hoi an! Dit tailors dorpje was een van de mooiste en gezelligste plekken die we gezien hebben! De straten die opgelicht werden door de meest kleurrijke lampionnen maakten de perfecte setting om cocktails te drinken en te genieten van alle reuring. Hoi an was ook de plek waar we onszelf hebben getrakteerd op hele mooie, op maat gemaakte kleding! Wat een leuke ervaring was dat! Tim heeft hier maarliefst 3 fancy pakken laten maken!! (zie foto's)

Momenteel zijn wij in Hué, de voormalige hoofdstad van Vietnam. De stad zelf is niet heel bijzonder maar onze reis hierheen was eentje om nooit te vergeten. Lees hierover in onze volgende blog!

Groetjes,

ParTi

1. Alyssa en Edu:
    7 juli 2015
    Leuk verhaal, moest af en toe wel lachen hoor! Wat een gaaf land is vietnam. Nog mooier waarschijnlijk dan jullie dachten. Ben benieuwd naar alle kleding. En de kokoscandy of course ^^! Keep your memories close! Xx
  2. Manon:
    7 juli 2015
    De verhalen blijven super leuk om te lezen!! Die foto's van de waterval zijn zooo stoer! Echt gaaf dat jullie dat gewoon gedaan hebben :D
    Heeel veel plezier nog in het mooie vietnam!

xx
  3. Mama, Papa & Parto:
    8 juli 2015
    Echt leuke verhalen en mooie foto's. veel plezier in komende dagen in Vietnam.
  4. Mama:
    8 juli 2015
    Hoi, hoi. ...wat een leuk verhaal weer ! En wat maken jullie spannende dingen mee ! Om nooit meer te vergeten. Ik ben blij dat het goed gaat. ..pas goed op jezelf. ..en kan niet wachten op het volgende verhaal. Dikke knuffel Mam xx