Weekje Cambodja

23 juni 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Wat hebben wij een lekker lui leventje gehad op Gili T! Maar aan alles komt een einde en Indonesie achter ons gelaten kwamen we vorige week aan in Cambodja. Door de vele uiteenlopende ervaringen van medereizigers wisten wij niet zo goed wat we van dit land konden verwachten. Het enige wat we konden doen was: prepare for the worst and hope for the best.
Onze eerste dag was erg zwaar maar ook zo indrukwekkend. We brachten een bezoekje aan een voormalige gevangenis genaamd: S21. Niets wetende over de bewogen geschiedenis van Cambodja, werden we overladen met afschuwelijke beelden en verhalen van de genocide die zo'n 35 jaar geleden heeft plaatst gevonden. Het misselijkmakende effect werd alleen maar versterkt toen onze gids, een vrouw van 55, vertelde dat ook zij daar had vast gezeten. Om haar zo gebroken en emotioneel te zien bracht tranen in onze ogen.
Na afloop van de tour stonden wij versteld van hoe weinig wij afwisten van deze gruweldaden en over het feit dat het nog zo kort geleden heeft plaatst gevonden.

Onze interesse was zo erg gewekt dat we een tripje naar de zogenaamde 'killing fields' niet konden afslaan. Deze voormalige Chinese begraafplaats werd in de tijd van de rode Khmer gebruikt als plek om bijna 300 man per dag af te slachten en in grote kuilen te gooien. De menselijke overschotten komen dan ook na een hevige regenbui nog wel eens naar het oppervlak. (zie foto's). De brutaliteit waarop deze mensen vermoord zijn komt vooral naar voren als je de moordwapens ziet. Omdat de leider van de rode Khmer kogels te duur vond zijn bijna alle slachtoffers doodgeknuppeld met bamboo stokken en oude auto onderdelen. De 8000 schedels die worden tentoongesteld bij de killing fields zijn maar een heel klein deel van de 3 miljoen mensen die in totaal vermoord zijn. Met kippenvel en afschuw hebben wij hier rondgelopen.

Na ons bezoekje aan Phnom pen zijn we doorgegaan naar Siem Reap. We keken heel erg uit naar ons bezoekje aan Angkor Wat en waren erg blij met het leuke hostel dat we gevonden hadden.
Met onze tuktuk driver, TI, begonnen we aan onze tour naar de achtste wereldwonder. Met open mond hebben we genoten van de ongelovelijk mooie tempels. Het was wel een verrassing voor ons dat de verschillende tempels zo ver van elkaar aflagen. Wat moet dit een sereen gebied zijn geweest. Helaas hebben ze blijkbaar al een tijdje last van een vreselijke plaag. De meest asociale Chinezen komen massaal af op dit goddelijke plek. Super irritant.

Al met al vonden wij Cambodja veel interessanter dan mensen beweerden. Daarom zijn we ook blij dat we een bezoekje gebracht hebben aan dit mooie land en zouden het een ieder aanrader om hier ook heen te gaan. Maar na 6 dagen was het weer tijd om op zoek te gaan naar het volgende avontuur. VIETNAM! wat hebben we uitgekeken naar dit moment! in onze volgende blog's kunnen jullie lezen wat voor een geweldige tijd we hier beleefd hebben! blijf ons volgen :)

Groetjes en dikke kus aan iedereen die ons volgt,

ParTi

1. Alyssa en Edu:
    23 juni 2015
    Lieverds, ontzettend indrukwekkend land, Cambodja. Wat zullen die verhalen heftig zijn geweest, maar mooi dat jullie ervoor openstaan en echt leren over de geschiedenis van het land. Ik ben erg benieuwd naar Vietnam. Mooie foto's! Tim, wat zie jij er ruig uit haha. Enjoy! Xx
  2. Aram en Rocco:
    23 juni 2015
    Heeej lieverds,

Wat heftig.. wij weten daar ook niets van O.o echt erg dat dat is gebeurd. Wel bijzonder dat jullie het hebben mogen meemaken en meekrijgen van mensen die het overleefd hebben. Super grote boos btw! Pas goed op jullie zelf en have fun! Wensen jullie veel plezier in Vietnam! Dikke boes uit het koude kikkerland :'(
  3. Mama, Papa & Parto:
    24 juni 2015
    Wat bijzonder en heftig om alles zo te lezen! Ongelooflijk dat het zelfs nog zo kort geleden is gebeurd allemaal... Hele mooie foto's en we kijken er erg naar uit om nogmeer bijzondere verhalen te lezen.
    kussss
  4. Manon:
    24 juni 2015
    Dat is een bijzondere overgang, van Gili naar Cambodja! Maar fijn dat jullie een heerlijk tijd hebben gehad! Weer mooie foto's en een mooi verhaal! Enjoy Vietnam!