Vietnam deel 2

17 juli 2015 - Chiang Rai, Thailand

De reis van Hoi An naar Hue, in een woord WAUW. Nooit eerder hebben wij zulke lieve, zorgzame, leuke en betrouwbare mensen gezien. Althans niet hier in Zuid-Oost Azie. Laten we bij het begin beginnen. Op 5 juli begonnen wij aan een trip die we nooit meer zullen vergeten. Ons vervoersmiddel naar keuze was een coole scooter en onze reisgezelschap was de leukste familie van Vietnam! Le family riders hebben er hun werk van gemaakt om dagelijks deze 'Top gear' route af te leggen, samen met kleine groepen touristen. De meeste reizigers kiezen ervoor om achterop te gaan bij een van de familie leden, wij vonden het echter veel leuker om zelf te rijden!
Uy, de zoon van de oprichter leidde ons naar de prachtige parels in Vietnam die grotendeels onaangeraakt zijn gebleven...
Onze eerste stop was bij de indrukwekkende 'marble mountains'. De gigantische Buddha beelden die uit de marmeren rotsen waren gekerft waren prachtig en het uitzicht vanaf de top van deze bergen was fantastisch! De hitte was echter zo overweldigend dat we na een klein uurtje weer op de scooter zijn gestapt om onze route te vervolgen naar de hai van pass. Deze 21 km lange 'mountain pass' gaat, zoals de naam suggereert, dwars over de bergen! Met de zee aan een kant en de groene bergen aan de andere kant wisten wij dat dit het mooiste is was wij ooit gezien hebben. Zelfs ansichtkaarten en schilderijen zouden dit beeld niet kunnen evenaren. Precies de reden waarom wij zijn gaan reizen!
Aangezien de eerste 10 kilometers ons berg opwaarts hadden gebracht was het tijd voor de volgende 10 om ons weer omlaag te krijgen. De rush die je krijgt als je langs de afgrond naar beneden rijdt was zo gaaf dat we niet kunnen wachten om het nog eens te doen.
Na 4 uur gereden te hebben was het eindelijk tijd om te lunchen. We stopten bij een 'floating'- restaurant met als enige optie seafood! Hier hebben we de lekkerste gerechten geproeft van onze hele reis (schelpen, krabben, mosselen, garnalen).
Na de lunch reden we door naar een waterval waar we lekker konden afkoelen en konden lachen met de velen locals die hier ook verkoeling zochten.
Onze laatste stop, na alweer 7 uur onderweg te zijn, was in een klein dorpje. De 300 man aan populatie leeft hier van het nacht-vissen! De authentieke bootjes die in de baai lagen maakten deze plek heel bijzonder.
Helaas kwam deze geweldige dag ten einde toen we savonds de stad bereikten. Uy en zijn familie waren vol lof over Tim z'n rij kunsten en boden ons een gratis scooter aan om de volgende dag mee rond de rijden door hun hometown: Hué. Ook kreeg Tim diezelfde avond nog een gratis motorrijles van Uy en is nu een stap dichterbij richting het krijgen van zijn motorrijbewijs.

Hué was naar onze mening, op één tombe na, niet heel bijzonder. Daarom hebben we gauw onze reis vervolgd naar de Phong Na Ke Bang national park. Dit park houdt velen grotten schuil, zo ook de grootste grot ter wereld! Aangezien Martine en Luc ook in de buurt waren hebben we samen met hun en Nanda, een ander nederlands meisje die we hadden ontmoet bij het ontbijt, heerlijk kunnen cruisen door dit immense natuurgebied. Zo kwamen we als eerste bij een Dark cave, waar we dmv een zipline het entree van de grot konden bereiken! Met onze hoofdlamp als enige lichtbron mochten we de grot betreden. De modderige paden waren in het begin niet heel storend maar na een paar honderd meter merkten we dat de modder steeds meer ging stijgen.. Op een gegeven moment zelfs tot aan onze schouders! Het gekste was dat je automatisch ging drijven in dit modderbad! Hilarisch was het dan ook om mensen hun balans te zien verliezen om vervolgens met hun gezicht in de modderpoel te duiken.
De dark cave konden we weer verlaten door in ijskoude water te zwemmen. Hier moesten alle hoofdlampen uit zodat de grot weer pikkedonker werd.
Na de donkere grot zijn we doorgegaan naar de paradise cave. Nog nooit hadden wij zo'n grote grot gezien! Heel gaaf.

Als een van de laatste bestemmingen van Vietnam hebben wij gekozen voor halong bay! Deze prachtige baay biedt plek voor honderden cruise schepen, zo ook die van ons. Wij hebben 1 nacht en 2 dagen doorgebracht op de boot waar we veel nederlanders hebben ontmoet! Samen hebben we genoten van het mooie uitzicht en de lekkere biertjes. De tweede dag zijn we doorgegaan naar de Cat ba island en de monkey island! Al met al vonden wij deze tour nogal overrated. De tourisme in dit gebied brengt een schaduw over al het moois, waardoor er een beetje wordt afgedaan aan het fijne gevoel van reizen..

Hierbij is er ook een eind gekomen aan onze mooie reis door Vietnam. Hoewel wij meer hebben genoten van de steden in het zuiden verlaten we dit land met een overall voldaan gevoel.. Op naar het volgende en alweer het laatste land van onze reis, Thailand! Blijf je ons volgen?

Groetjes,
ParTi

1. Edu:
    17 juli 2015
    Heel gaaf dat jullie zelf hebben gereden! Van wat ik lees vonden jullie Vietnam tot nu toe het mooist! Have fun in Thailand! X Edu